Oskary to nie tylko filmy i aktorzy. To także kilka innych, często pomijanych kategorii, wśród których znajdują się dwie dotyczące muzyki – Music Original Score (Najlepsza oryginalna muzyka filmowa) oraz Music Original Song (najlepsza oryginalna piosenka filmowa). Są one przyznawane od 1934 – wtedy nagrodę otrzymał Con Conrad za piosenkę „The Continental” z filmu „The Gay Divorce” oraz Louis Silvers za muzykę do filmu „One Night Of Love„. Nagroda zostaje przyznawana twórcy. Zarówno piosenka, jak i cała muzyka musi być napisana tylko i wyłącznie na potrzeby filmu.

Jako, że zazwyczaj wszyscy wypisują tylko nominowanych, pozostawiając nas na pastwę własnego samozaparcia, postanowiłam odwalić robotę za Was i zestawić wszystkie nominacje tak, byście mogli skupić się tylko na słuchaniu :)

 

NAJLEPSZA ORYGINALNA PIOSENKA FILMOWA

Pharrell Williams – Happy („Minionki rozrabiają”)

Tę piosenkę wszyscy już pewnie znacie, jako, że była to najbardziej pozytywna piosenka minionego roku. Po tym jak Pharrell wyprodukował trwający 24 godziny teledysk Polska oszalała i postanowiła stworzyć kolejne rozdziały. W ten sposób powstała m.in. wersja krakowska, poznańska czy raciborska. Jak dla mnie kawałek powinien zgarnąć Oscara i wszystkie inne nagrody świata.

 

Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez – Let It Go („Kraina lodu”)

Bajkowa melodia, która mimo mojej ogromnej miłości do takich ckliwych pioseneczek, nie przypadła mi do gustu. Nie mam pojęcia, dlaczego akurat wybrano ten kawałek, mogę się założyć, że niejedna piosenka z całego soundtracku jest lepsza – w końcu album zepchnął na całe dwa tygodnie najnowszy krążek Beyonce na drugie miejsce w zestawieniu 200 najlepszych albumów wg Billboardu.

 

Bono, Adam Clayton, The Edge, Larry Mullen Jr., Brian Burton – Ordinary Love („Mandela. Long Walk to Freedom”)

U2 powróciło po 3 latach z nowym kawałkiem i długo byli uważani za faworytów, jednak w zestawieniu z Karen O i Pharrellem zdania są podzielone. Irlandczycy dostali w niedzielę Złotego Globa za tę piosenkę. Czy powtórzą swój sukces?

Bruce Broughton – Alone Yet Not Alone („Alone”)

Największe zaskoczenie, które pięknie zostało podsumowane przez magazyn SPIN. Nic dodać nic ująć.

 

Karen O – The Moon Song („Ona”)

W filmie piosenka śpiewana jest przez Joaquina Phoenixa oraz Scarlett Johansson. Wygrzebałam nagranie dźwiękowe na YouTube, więc możecie posłuchać sami jak im to wyszło.

 

Po przesłuchaniu całości zastanawiam się jak to możliwe, że przegrał z nimi „Atlas” Coldplay (Igrzyska Śmierci) czy „I See Fire” Eda Sheerana (Hobbit). Serio Akademio? Spośród 75 piosenek wybraliście „Alone Yet Not Alone”?

Cała lista dostępna jest na stronie Oscarów – napiszcie w komentarzach, które piosenki Wy wytypowalibyście do nominowanej piątki :) Oraz zagłosujcie na kawałek, który wg Was wygra tegorocznego Oscara!

 

NAJLEPSZA ORYGINALNA ŚCIEŻKA DŹWIĘKOWA

Szczerze przyznam, że żadnej jeszcze nie przesłuchałam więc pozostawiam bez komentarza. Jeśli macie coś ciekawego do powiedzenia na temat tych albumów – słuchaliście i chcecie polecić któryś z kawałków, lub uważacie, że ten kompozytor zasługuje na Oscara – piszcie śmiało w komentarzach :)

 

„Złodziejka książek” John Williams

„Grawitacja” Steven Price

„Ratując pana Banksa” Thomas Newman

„Tajemnica Filomeny” Alexandre Desplat

„Ona” William Butler and Owen Pallett

Niestety brakuje OST na Spotify, uzupełnię gdy tylko to będzie możliwe :)

 

Jeśli bardzo chcecie możecie głosować tutaj :) Pełna lista 114 albumów znajduje się tutaj. Zmienilibyście coś? ;)